Registrera dig på vårt nyhetsbrev och få 5% rabatt på nästa beställning! ✨
🗓 2024-01-31 👤 Pia Bothe

Varför KoRo-produkter är så goda: En titt bakom inköpsscenerna (del 2)

Undrar du någonsin hur vi på KoRo lyckas skapa så många läckra produkter? Det är vårt inköpsteam som gör det! Och de är upptagna varje dag med att smaktesta potentiella nykomlingar i vårt sortiment. För att få en titt bakom kulisserna har vi intervjuat vår inköpspraktikant Nusch, vår VD Piran och vår hållbarhetschef Christina i en bloggserie i tre delar! För inom varje område finns det hinder som produkten måste övervinna innan den hamnar i din varukorg!

Varför KoRo-produkter är så goda: En titt bakom inköpsscenerna (del 2)

Näst på tur är vår hållbarhetschef Christina:

Vilken roll spelar hållbarhet inom sourcing?

Hållbarhet är en nyckelfråga för inköpsteamet. Grundidén med bulkförpackningar har funnits sedan företaget grundades, liksom idén att hålla leveranskedjorna så korta som möjligt. Vi försöker hålla dem så korta som möjligt och undvika onödiga mellansteg, som att packa om maten. Eftersom detta är företagets ursprung har hållbarhet länge varit av särskild betydelse. Detta återspeglas också i den höga andelen ekologiska och veganska produkter i vårt sortiment. Hälsoaspekten i en vidare bemärkelse är också en del av hållbarheten, som till exempel hanteras genom att hålla ingredienslistorna så korta som möjligt och använda naturliga produkter. Men vi arbetar också med många andra frågor inom inköpsområdet som rör hållbarhet, men det skulle föra för långt att nämna dem alla här.

Var är ni integrerade i inköpsprocessen?

Till att börja med är det naturligtvis urvalet av råvaror som beaktas när det gäller hållbarhet. Till exempel när det gäller hållbarhetsrisker förknippade med råvaror och eventuella certifieringar eller liknande, till exempel för choklad. Till exempel genomför vi för närvarande riskanalyser i förhållande till våra produkter och de mest kritiska råvarorna. Vi är också involverade i valet av mer hållbara förpackningsalternativ. En annan punkt på vår agenda är att skapa övergripande riktlinjer och dokument för att förankra hållbarhetsfrågan mer systematiskt i inköpsarbetet. Det kan handla om frågeformulär för leverantörer och en policy för hållbara inköp. Detta berör hela inköpsprocessen och kommer att definiera samarbetet mellan de två teamen ännu starkare i framtiden.

Finns det ansvarsområden på din avdelning som utomstående ofta inte direkt förknippar med hållbarhet?

Min första tanke om detta är att många människor tenderar att tänka på hållbarhet i termer av miljöfrågor, även om det handlar lika mycket om social hållbarhet. Dessa frågor är dock lika viktiga. Med sociala frågor menar vi både arbetsnormer i leverantörskedjorna för våra produkter och personalfrågor. De senare planeras och genomförs naturligtvis av vårt KoRo People-team. Hållbarhet omfattar verkligen många områden i ett företag och alla projekt hanteras inte direkt av oss, utan sammanförs helt enkelt av oss som en del av hållbarhetsrapporteringen och strategin.

Vilka hållbarhetsmål har ni för KoRos produktsortiment och hur förverkligas dessa redan?

Vi har för närvarande mål och projekt inom tre huvudområden: Råvaror, förpackningar och våra produktersCO2-fotavtryck.

Vi genomför för närvarande en riskanalys för råvaror. Vårt mål är att analysera 70 kombinationer av råvaror och länder, t.ex. kakao från Peru, som en del av denna analys. Vi har redan analyserat mer än 20 av dessa kombinationer! På grundval av dessa resultat fattas sedan beslut om åtgärder som t.ex. certifiering av utvalda råvaror. Vi vill till exempel bara använda 100 % RSPO-certifierad palmolja ("Roundtable on Sustainable Palm Oil") i de mycket få produkter där vi fortfarande använder palmolja överhuvudtaget. Vi tittar för närvarande också på andra certifieringsalternativ för kaffe och kakao.

När det gäller våra förpackningar är vårt första mål att hitta mer hållbara alternativ för våra Doypacks och utvalda snacksförpackningar. Förra året lyckades vi redan eliminera den extra bricka som snacksen tidigare förpackades i för våra energibollar och minska den totala mängden förpackningar.

Vi har redan beräknat produkternas koldioxidavtryck för mer än 80 produkter och delat med oss av det på webbplatsen. Vårt nästa mål är att jämföra dessa produkter med vardagliga produkter för att skapa ett lättförståeligt förhållande för kunderna. Naturligtvis kommerkoldioxidavtrycket också att beräknas för andra produkter i framtiden.

Vilken KoRo-produkt är ditt go-to-mellanmål och varför?

Jag tycker att den här frågan är väldigt svår! Vår dadelhasselnötskräm ligger högst upp på listan. Den väcker barndomsminnen hos mig - men den är ekologisk, vegansk och har en kort ingredienslista. Det andra jag kommer att tänka på är Nut Butter Cups, eftersom jag helt enkelt älskar nötsmör och mörk choklad.

Matchande produkter