Registrera dig på vårt nyhetsbrev och få 5% rabatt på nästa beställning! ✨
🗓 2022-05-04 👤 Daniel Kundt

Varför KoRo nu sänker många priser

Cirka 600 produkter kommer nu att erbjudas till ett lägre pris, medan priset på cirka 350 produkter kommer att öka. Det totala sortimentet kommer därför att bli något billigare i genomsnitt. Varför vi gör detta och hur det passar in i den nuvarande marknadssituationen, där många saker faktiskt blir dyrare, kan du läsa om här.

Varför KoRo nu sänker många priser

Frekventa prisjusteringar för rättvisa priser

Prisjusteringar är en del av KoRos normala affärsverksamhet. Till skillnad från många återförsäljare, som ofta vill hålla priserna konstanta så länge som möjligt, vill vi på KoRo behålla en hög grad av flexibilitet här. Det innebär att vi regelbundet ser över våra priser och anpassar dem efter rådande marknadsförhållanden. Målet är att alltid erbjuda våra kunder bästa möjliga förhållande mellan pris och prestanda. Om t.ex. råvarorna blir billigare kan vi föra över denna fördel direkt till våra kunder. Vi behöver inte ta hänsyn till eventuella framtida prisökningar i förväg, utan har friheten att bara höja priserna när vi verkligen måste.

Du kan också använda vår prisgraf på produktdetaljsidan för att transparent spåra de olika prisjusteringarna i det förflutna när som helst. Öppenhet och rättvisa är bland KoRos grundläggande företagsvärden!

Den aktuella prisjusteringen är därför en helt normal sak, men vi skulle vilja ta dig bakom kulisserna igen den här gången. Särskilt eftersom vi sänker de flesta av våra priser - vilket kan verka lite ovanligt i den nuvarande marknadssituationen, där många livsmedel blir dyrare.

Hur prissättning fungerar på KoRo i princip

Vi har redan tidigare förklarat i detalj hur vi sätter priser på KoRo, så ta en titt här för detaljerna. De två matematikerna på KoRo kom på de underliggande smarta formlerna. Som icke-matematiker ska jag kort sammanfatta vilka de viktigaste faktorerna för våra priser är:

  1. Grunden för försäljningspriset är vårt inköpspris eller våra produktionskostnader. Om våra inköpskostnader stiger kommer försäljningspriset logiskt sett också att stiga.
  2. Dessutom tittar vi alltid på de billigaste jämförbara konkurrenterna och jämför oss med dem för att säkerställa att vi kan erbjuda det bästa förhållandet mellan pris och prestanda för varje produkt.
  3. Förutom inköpskostnaderna finns det naturligtvis andra kostnader i samband med försäljningen av produkterna (t.ex. logistikkostnader - nej, fraktkostnaderna täcker tyvärr inte dessa), kostnader för Paypal, Klarna och liknande, hyra och sist men inte minst min lön - och mina kollegors lön. Vi definierar därför minimimarginaler som vi måste uppnå med produkterna för att kunna fortsätta driva KoRo.

Dessa faktorer används sedan för att fastställa priserna på våra produkter (→ Detaljer).

Varifrån kommer den aktuella prisjusteringen

I den nuvarande marknadsmiljön ser vi faktiskt stigande inköpskostnader (faktor 1) och stigande konkurrentpriser (faktor 2). Detta skulle kunna tyda på att våra försäljningspriser också stiger. Varför sjunker ändå de flesta priser?

KoRo har blivit större och större med tiden tack vare stadigt ökande försäljningssiffror. Även om vi fortfarande är en relativt liten fisk på den tyska och europeiska livsmedelsmarknaden, kan vi fortfarande realisera vissa stordriftsfördelar. Till exempel minskar andelen fasta kostnader (t.ex. hyra, försäkring, personalkostnader) per enskild order naturligtvis ju större vi blir (studenter i företagsekonomi lärde sig detta under första terminen under termen "fasta kostnader") och större kvantiteter ger oss också möjlighet att förhandla fram mer fördelaktiga avtal, t.ex. med betalnings- och frakttjänstleverantörer, och vanligtvis också uppnå mer fördelaktiga priser från leverantörer.

Detta gör det nu möjligt för oss att minska minimimarginalen (faktor 3) och överföra denna fördel till våra kunder.

Vi har alltså motverkande effekter: Å ena sidan stigande råvarupriser och förändrade konkurrenspriser och å andra sidan en minskad minimimarginal. Beroende på hur starka de olika effekterna är för en enskild produkt, ökar eller minskar produktpriset (eller förblir ibland oförändrat). Detta resulterar i en liten prissänkning över hela produktportföljen, vilket vi anser vara goda nyheter för våra kunder med tanke på den allmänna ökningen av livsmedelspriserna.

En titt i kristallkulan: Vad kommer nästa prisjustering att innebära?

Vårt uppdrag att erbjuda bästa möjliga valuta för pengarna för alla produkter kommer inte att förändras i framtiden. Vår snäva marginalberäkning gör det nödvändigt att se över priserna regelbundet, särskilt i den nuvarande svåra marknadsmiljön. Vi kommer därför även att ta hänsyn till förändringar i inköpskostnader på kort sikt i framtiden, liksom besparingar i vår kostnadsstruktur. Naturligtvis beror detta också på KoRos fortsatta utveckling och tillväxt. I detta avseende är det för närvarande svårt för oss att förutsäga när nästa stora prisjustering kommer att äga rum och hur det kommer att bli totalt sett.

Särskild omständighet utanför Tyskland: momsjustering

Utanför Tyskland finns det också prisjusteringar på grund av moms/försäljningsskatt.

Vad har momsen i ditt land att göra med våra prisjusteringar?

För närvarande beräknar vi alltid priserna baserat på de tyska momssatserna. Konkret innebär det att våra produkter i vissa länder är något billigare, medan de i andra länder är något dyrare än det nationella genomsnittet. Vi vill justera detta och kommer nu att beräkna enligt de landsspecifika momssatserna. Vi har naturligtvis alltid betalat korrekt skatt i alla länder, men priserna till slutkunderna har tidigare inte beräknats utifrån de lokala skatterna. Det fanns mycket enkla skäl till detta: Först och främst vill vi möta den stora efterfrågan på våra produkter innan vi justerar priserna. Med andra ord omvandlade vi helt enkelt priserna från den tyska butiken till respektive valuta.

Tack vare vår kontinuerliga expansion av teamet har vi nu tillräcklig kapacitet för att justera våra beräkningar, som nu också inkluderar konkurrenskraftiga priser för varje enskilt land - eftersom vi nu också kan ta hänsyn till konkurrenternas priser. Vad innebär detta konkret för er?

Framför allt innebär det att priserna kommer att fördelas mer rättvist, eftersom våra produkter i vissa länder var betydligt dyrare än det nationella genomsnittet och därför inte tillgängliga för alla kunder - även om detta är en av våra högsta prioriteringar. Från och med nu kommer priserna att stiga något i länder med höga momssatser, till exempel Danmark och Sverige. I länder som Frankrike och Italien kommer priserna i genomsnitt att förbli oförändrade, och de enda förändringarna är produktspecifika, eftersom momsen kan variera kraftigt för olika produkter. Till exempel beskattas drycker med en reducerad skattesats i vissa länder och med full skattesats i andra.

Vi skulle vilja illustrera detta med ett produktexempel, vår ekologiska Matcha Mizu. Baserat på en tysk momssats på 7 % och ett nettoförsäljningspris på 12,15 euro resulterar detta i ett försäljningspris på 13 euro. I Frankrike å andra sidan är momssatsen 10 %. Hittills har vi inte tagit hänsyn till denna skillnad i priset; i framtiden kommer ett avrundat pris på 13,5 euro att beräknas baserat på skattesatsen (+3,85%). Här är en översikt:

  • Frankrike: + 3,85
  • Nederländerna: + 0 %.
  • Italien: + 7 procent
  • Spanien: + 3,85
  • Sverige: + 11,5
  • England: - 10

I vårt andra exempel med ekologisk tranbärsjuice är situationen något annorlunda, eftersom skatterna kan variera kraftigt från land till land. Här är skattesatsen i Tyskland 19 %, medan den i Frankrike bara är 5,5 %. Priset i Frankrike sjunker i enlighet med detta.

  • Frankrike: -11
  • Nederländerna: -9 %.
  • Italien: + 6,7
  • Spanien: -7
  • Sverige: -2,2
  • England: - 3 %.

Du kan följa prisutvecklingen för varje produkt under fliken "Statistik". Observera dock att vi av tekniska skäl för närvarande endast kan visa prisutvecklingen i den tyska butiken i respektive nationell valuta för den valda butiken. Vi arbetar på att kunna visa prisutvecklingen för varje land i framtiden.

Utanför Tyskland inkluderar prisjusteringen därför den "marknadsrelaterade" justeringen av priserna samt justeringen av korrekt moms, vilket kan leda till mycket olika resultat beroende på produkt.

Vi hoppas att vi har kunnat ge dig en transparent inblick i vår prispolicy och de kommande förändringarna. Om du har några ytterligare frågor kan du naturligtvis när som helst kontakta oss via vårt kontaktformulär.