Registrera dig på vårt nyhetsbrev och få 5% rabatt på nästa beställning! ✨
🗓 2023-03-22 👤 Hannah Rieder

Krympflation - när företag spelar spratt med förpackningsstorlekar

Inflationen följer med oss till snabbköpet: det känns inte bara som om allt är dubbelt så dyrt och kundkorgen bara är hälften så full. Det som vissa företag då gör kallas för krympflation. Innehållet krymper medan förpackningen förblir i samma storlek.

Krympflation - när företag spelar spratt med förpackningsstorlekar

Mindre i förpackningen: Vem bär skulden?

Även om vi inte gillar att höra det: Livsmedelshandlare och stormarknadskedjor är inte orsaken till inflationen och måste reagera genom att höja priserna för att förbli lönsamma. Så långt så bra, men det sker ofta utan förvarning och konsumenterna lämnas i sticket.

Det gäller även för förpackningar: storlek är inte allt!

Vad exakt ligger bakom termen "krympflation"? I grund och botten innebär det en prishöjning, förutom att du inte kan se det på produktens prislapp. När du till exempel köper grönsaker kan du däremot tydligt se hur priserna stiger. Men eftersom kostnaderna för nästan alla råvaror för närvarande stiger, delvis på grund av de senaste årens händelser, stiger också priserna på nästan alla produkter i snabbköpet. För att inte förlora försäljning och behålla en god image döljer många tillverkare prisökningen genom att minska storleken på innehållet, men inte förpackningen. Priset förblir detsamma. Och konsumenterna inser inte detta vid första anblicken, och kanske inte ens vid andra anblicken.

Shrinkflation vs. vilseledande förpackning: vad är skillnaden?

"Krympflation" uppstår när produktkvantiteten minskar men priset förblir konstant. Det är ett subtilt sätt att öka kostnaderna för konsumenterna utan att ändra det faktiska priset. Å andra sidan antyder utformningen av "vilseledande förpackningar" att det finns mer innehåll än vad det faktiskt gör. Och detta ger intrycket av en bättre affär.

För alla smarta shoppare: Var uppmärksam på priset per vikt eller volym. Detta pris, som ofta anges per 100 g eller per liter på prislappar, gör att du kan jämföra olika produkter direkt och hitta det bästa förhållandet mellan pris och kvalitet.

Inflation i kundkorgen

Shrinkflation, eller downsizing, är branschens sätt att hitta andra sätt att fortsätta marknadsföra sina dyrare produkter utan att kunderna blir arga. Och detta har pågått i åratal. För att detta inte ska gå obemärkt förbi testar den ideella organisationen foodwatch e. V. otaliga produkter och delar varje år ut ett pris för den största reklamlögnen. Och detta pris har fått det passande namnet"Golden Windbag".

En mycket välkänd kandidat för detta är till exempel bredbart fett från en populär tillverkare. Denna produkt har fuskat så mycket att den inte längre ens kan kallas margarin. Under de senaste åren har den gradvis blivit över en euro dyrare, fetthalten har minskats med 60 % och dessutom finns det 100 g mindre innehåll i förpackningen. Krympflation när den är som bäst: minskningen av innehållet döljs och toppas med en prisökning. Tyvärr är detta inte ett isolerat fall på stormarknadens hyllor. Skillnaden mot en vanlig prishöjning: mängden i förpackningen minskar, men priset ökar. Detta är omedelbart igenkännbart för kunder som alltid hamnar med samma produkt i sin varukorg.

KoRo reglerar: transparent prisutveckling

På KoRo är det viktigt för oss att vara öppna med vår prissättning. I vissa fall måste vi också höja våra priser. Mängden i förpackningen förblir dock alltid densamma. Om KoRo-produkter eller deras förpackningar förändras, fungerar det till exempel så här: Baserat på din feedback har våra Energy Balls nu inte längre bagasse-koppar som skydd och förpackningen har därför blivit mindre, men inte produktinnehållet. Som vanligt väger våra Energy Balls 30 g. Förresten, prisutvecklingen för våra produkter - oavsett inflation eller inte - visas i en statistik för dig. Scrolla bara ner på produktsidan för din favorit KoRo-produkt så hittar du en flik med "Statistik" under bilderna. Känn dig fri att kolla!

Preisentwicklung KoRo

Vad får du ut av det? Du kan se direkt om produkten har blivit dyrare eller billigare och du kan nu själv bestämma vad som ligger inom din budget.

Så fungerar det i livsmedelsindustrin

På grund av sin struktur är den tyska livsmedelshandeln en av de tuffaste branscherna i världen. Och de aktuella händelserna gör det inte lättare. Så vi förstår var prisökningarna kommer ifrån. Ändå kommunicerar vi på KoRo alla prishöjningar och förpackningsjusteringar ganska öppet. Kort sagt: transparens!

Matchande produkter